Köpinformation

Här nedan finns våra köpvillkor. Hitta all information som kan vara bra att veta inför ett köp. Det är alltid tryggt och säkert att handla hos oss på DjurMaxi.

KÖPVILLKOR

Allmänt

DjurMaxi är en del av Trionet Postorder och säljer produkter till husdjur, djurägare, hobby, hem och fritid. Försäljning sker till privatpersoner, företag och offentlig förvaltning i Sverige. För att handla hos oss måste du vara myndig. Beställningar som görs av personer under 18 år måste ha målsmans godkännande för beställning. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn, adressuppgifter och personnummer alternativt organisationsnummer registreras i vårt kundregister.

Beställning och bekräftelse

Varorna beställs via webhandel www.djurmaxi.se, e-post eller via inskickat orderformulär. När beställningen är registrerad erhåller du en orderbekräftelse till registrerad e-post. DjurMaxi garanterar inte att alla varor som är beställda kan levereras.

Leveranstid

Våra leveranstider är normalt 3-7 dagar på de flesta varor i vårt sortiment. Vissa varor har längre leveranstid. Leveranstiden som anges är behandlingstid som det normalt tar innan paketet packas och skickas ifrån vårt lager. Därefter tillkommer leveranstid för valt fraktsätt, normalt 1-2 vardagar. Leveranstiden för varje produkt står angiven i varukorgen och i kassan. Beställning med flera produkter med olika leveranstid levereras efter den längsta leveranstiden om inte annat anges. Den beräknade leveranstiden står angiven på din orderbekräftelse som skickas till din e-post när du har gjort en beställning.


Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar Schenker/Privpak med en dags fördröjning. Detta rör till exempel vissa orter med postnummer som börjar på 82-84, 86-89 samt 91-98. Vid fraktsättet Hempaket och Företagspaket kan några dagars leveranstid tillkomma.


Populära varor kan ibland ta slut i lager och få försenad leveranstid. Om någon produkt blir försenad kan beställningen komma att dellevereras, så att inte alla varor blir drabbade av förseningen. Restorder skickas ut fraktfritt så fort varan finns åter i lager. Vid fakturabetalning faktureras varje delleverans för sig. Restnoterade produkter står angiven på din leveransbekräftelse som skickas till din e-post, samt står på följesedeln som ligger i paketet. Produkter med begränsat antal i lager från "Outlet/REA" och ”Kampanj” eller som utgått från vårt sortiment restnoters inte. Återbetalning sker via valt betalningsalternativ inom 30 dagar efter att din order har skickats ifrån vårt lager. Vid avbeställning eller ändring av restorder vänligen kontakta vår kundtjänst.


Om en beställning får försenad leveranstid på samtliga artiklar kontaktas du av vår kundtjänst via e-post där nytt leveransdatum föreslås. Som kund har du rätt att häva köpet, utan kostnad, om du inte godkänner en ny föreslagen leveranstid. Vid restnoterang av någon enstaka produkt på en beställning med flera artiklar kontaktas du inte i förhand innan din order dellevereras.


DjurMaxi garanterar inte att alla varor som är beställda kan leverers. Det kan uppstå oförutsedda händelser som gör att leverantiden för en beställning blir längre än beräknat. Vi reserverar oss för slutförsäljning eller om någon produkt utgått från sortimentet. Om vi inte kan leverera hela beställningen vid ett och samma tillfälle eller om den delats upp på olika leveranssätt, betalar du endast en fraktkostnad.

Leveranssätt

De flesta paket skickas från oss med Schenker/Privpak. Samtliga paket skickas säkert med spårbart kollinummer, undantag små restorder som kan skickas med PostNord som brev. När din beställning är skickad från vårt lager skickas leveransbekräftelse till din e-post med kollinummer där du kan följa din leverans.

Frakt - Paketombud

Fraktkostnaden för Paketombud är för närvarande 49 SEK. Levereras sker till ditt närmaste Schenker/Privpak paketombud. Avisering kan ske via SMS eller brev. DjurMaxi förebehåller sig rätten att ändra fraktsättet vid skrymmande eller tunga gods som ej är lämplig att skicka via paketombud. Outlösta paket returneras 14 dagar efter ankomsten till paketombudet.
Du hittar ditt närmaste ombud här: Schenker/Privpak paketombud

Frakt - Hempaket

Fraktkostnaden för Hempaket är för närvarande från 199 SEK. Leverans av Hempaket sker med Schenker. Utkörning sker på vardagar på dagtid, efter avisering till dig via angivet telefonnummer. DjurMaxi förebehåller sig rätten att ändra fraktsättet vid skrymmande eller tunga gods som ej är lämplig att skicka som Hempaket. Outlöst Hempaket returneras 3 dagar efter ankomst till Schenker terminal.

Frakt – Företagspaket

Fraktkostnaden för företagspaket är från 199 SEK, oavsett antal kolli och vikt. Leverans av Företagspaket sker med Schenker till företagets angivna leveransadress. Du som mottagare måste vara anträffbar under normal arbetstid klockan 07.00–16.00, eller själv hämta sändningen på DB Schenkers terminal. DjurMaxi förebehåller sig rätten att ändra fraktsättet vid skrymmande eller tunga gods som ej är lämplig att skicka som Företagspaket. Outlöst företagpaket returneras 3 dagar efter ankomst till Schenker terminal.

Ångerrätt / Retur

Vi vill att du alltid skall vara helt nöjd med alla varor du har beställt. Hos oss har du alltid öppetköp. Ångerrätten gäller upp till 14 dagar efter att du har mottagit dina varor. Vid restorder gäller ångerrätten 14 dagar efter att du fick den sista varan. Ångerrätten gäller nästan alla varor i vårt sortiment, med det finns några undantag som anges nedan.

Du har rätt att öppna förpackningen och hantera den vara som du köpt från oss på sådant sätt att du kan fastställa dess egenskaper och funktion. Returnerade varor bör återsändas i sin originalförpackning med alla etiketter och manualer om detta medföljer. Om varan har används eller hanterats i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att kunna fastställa varans egenskaper och funktion kan en ersättning motsvarande varans värdeminskning utkrävas. I sådana fall kan vi göra ett avdrag motsvarande värdeminskningen från det belopp som vi ska betala tillbaka till dig. Ersättningens storlek bedöms efter varje enskilt fall.


Ångerrätten gäller inte:
ID-brickor och skyltar med graverad text som är utformad efter dina anvisningar eller som har fått en tydlig personlig prägel.
Specialbeställda mått av metervaror som t ex akvariebakgrunder, fällar, balkongnät, slangar, rep och linor.
Livsmedel eller vårdsprodukter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten.
Förseglad ljud- eller bildupptagning där förseglingen har brutits av konsumenten.


Du kan åberopa din ångerrätt genom att sända ett meddelande till oss och därefter återsända varan på egen bekostnad. Återsändning bör ske utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från det att du meddelade oss om att du ville utnyttja din ångerrätt. När din retur är behandlad och registrerad får du en bekräftelse till din e-post så fort som möjligt, och senast 10 vardagar efter att din retur är mottagen av oss.

Om du returnerar alla varor från samma beställning återbetalas du för frakt och faktureringsavgifter. Återbetalning görs så snart som möjligt efter att din retur är mottagen och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Notera att vi inte står för kostnaden för returfrakt.


När du utnyttjar din ångerrätt ansvarar du som kund för den faktiska kostnaden för att återsända varan. Du kan använda vår returetikett Ombudsretur för att skicka retur till oss. Vår returetikett kan ej erhållas om ditt paket är skickat som Hempaket eller Företagspaket. För att få en returetikett e-postad eller skickad till dig behöver du kontakta vår returavdelning. Skicka då e-post med ditt namn och fakturanummer till retur@djurmaxi.se.


Vid användning av vår fraktetikett Ombudsretur debiteras avgift på för närvarande från 55kr. Returfrakten baseras på returpaketets vikt och debiteras i efterhand enligt; 1-3 kg 55kr, 3-10 kg 75kr, 10-20kg 95 kr.


Du kan även välja andra alternativ för att återsända varan. Retur skickas till vår returadress: DjurMaxi, Box 650, 80127 GÄVLE.

Vid retur av företagspaket eller paket med fraktsätt som inte godkänner boxadress, kontakta DjurMaxi kundtjänst kundservice@djurmaxi.se för alternativ returadress. Returpaket kan ej skickas till paketombud eller utlämningsställe.


Vi rekommenderar att du använder den bifogade retursedeln när ångerrätten åberopas. Retursedeln ligger i ditt paket, och kan även laddas ner här: http://www.djurmaxi.se/images/ppdf/Retursedel.pdf


Du kan även använda Konsumentverkets standardformulär när ångerrätten åberopas. Konsumentverkets standardformulär för att utöva ångerrätten finns på Konsumentverkets hemsida. Du kan även ladda ner standardformuläret här: http://www.djurmaxi.se/images/ppdf/Angerblankett_Konsumentverket.pdf


Returvaror bör återsändas väl skyddad under transporten. Vi rekommenderar att varorna returneras i en kartong eller vadderat kuvert. Fraktetikett eller retursedel får ej klistras direkt på produktens förpackning, undantag om produkten levererades till dig på detta sätt, som vid köp av exempel stora klösmöbler, transportburar och kaninburar. Vid returtransport ansvarar du för eventuella fraktskador.


Vid retur på beställningar med betalsätt Klarna faktura eller Klarna delbetalning ansvarar du för att rapportera till Klarna att du returnerat varor och vill flytta fram förfallodatum för att undvika påminnelseavgift. Detta om din retur återsänds när det är mindre än 14 dagar kvar innan fakturan förfaller. Klarna faktura har ursprungligen 30 dagars betaltid. När returen är mottagen och registrerad skickas en ny faktura ut till din e-post. Du kan enkelt flytta fram förfallodatumet på fakturan med tio dagar genom att logga in på Mitt Klarna: https://my.klarna.com/se/sv/login


För att byta eller beställa nya varor i samband med din retur kan du fylla i din nybeställning på din order/retursedel som följer med i paketet. För snabbare hantering av din nybeställning kan du även lägga order via vår webbhandel eller skicka e-post till: order@djurmaxi.se.


Priser

Samtliga priser hos DjurMaxi.se är angivna i SEK inklusive moms med 25%. Momsen är 6% för böcker. Varor under "Outlet/REA" och ”Kampanj” har ett begränsat antal i lager. Rabatterat pris på outletvaror och kampanjvaror gäller så långt lagret räcker.

Vid omständigheter som DjurMaxi.se inte råder över, exempel ändrad moms, ökade råvarupriser eller valutaförändring, förbehåller vi oss rätten att ändra våra priser med motsvarande belopp. Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar utan föregående avisering.

Betalning

Betalning kan ske med Kortbetalning, Faktura eller Delbetalning.

Kortbetalning

Vi accepterar betalning med VISA och MasterCard. För detta betalningsalternativ tillkommer inga extra kostnader. Kortbetalning och all kommunikation som handlar om betalning och kortdata sker krypterat med vår samarbetspartner Bambora Online/ePay. Bambora Online / ePay är certifierade enligt den PCI-standard, Payment Card Industry Data Security Standard.

Faktura / Delbetalning

All fakturering sker med vår samarbetspartner Klarna AB. Vid faktura eller delbetalning som betalsätt levereras alltid paketet efter postnumret på din folkbokföringsadress.
För allmänna kontovillkor Klarna Faktura och Klarna delbetalning, gå in på: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/sv_se/account/terms.pdf
Du behöver programmet Acrobat Reader för att läsa filen, detta program finns att ladda hem gratis på www.adobe.se Har du några frågor eller funderingar om Klarna faktura vänligen kontakta Klarna AB på telefon 08-120 120 10. Du kan också skicka e-post till info@klarna.se eller besöka https://www.klarna.com/se/kundservice.

Faktura

Betalningsvillkor 30 dagar. Vid Faktura som betalningsmedel tillkommer faktureringsavgift 29 kr. Fakturering sker med samarbetspartner Klarna AB. Du kan också välja att dela upp din betalning till ett lägre belopp. Mer information hittar du på Klarna. Förenklad kreditprövning utan kännedomskopia sker och leverans sker endast till folkbokförd/registrerad adress, vid köp över 2000 kr görs sedvanlig kreditprövning. Faktura skickas ut till registrerad e-post inom några vardagar efter att beställningen är levererad.

Delbetalning

Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Faktura för Delbetalning skickas ut till registrerad e-post inom några vardagar efter att beställningen är levererad. Klarna skickar sedan varje månad ut en månadsfaktura till din uppgivna e-postadress.

Kreditupplysning

DjurMaxi.se som en del av Trionet Postorder förbehåller sig rätten att ta kreditupplysning vid samtliga beställningar. Vår samarbetspartner Klarna AB använder personnummer eller organisationsnummer för att kontrollera din kreditstatus och adress, vid betalsättet faktura eller delbetalning. Kreditupplysningen registreras inte i några offentliga register och är inte synlig för andra företag.

Reklamationsrätt och garanti

Garantier på varor lämnas av produkternas respektive tillverkare. DjurMaxi lämnar inga ytterligare garantier utöver respektive tillverkares specificerade garantivillkor.
Vid reklamation av någon produkt bör DjurMaxi kundservice kontaktas inom skälig tid efter att felet eller skadan upptäckts. Inom två månader räknas som inom skälig tid. Enligt konsumentköplagen skall en reklamation alltid göras senast tre år från försäljningstillfället. Reklamationsrätten gäller under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Produktgarantin gäller inte om varan har används felaktigt eller om felet beror på normalt slitage.

Transportskador / Fellevererad vara

Vid defekt eller fellevererad vara behöver du kontakta DjurMaxi kundtjänst för att anmäla reklamationen och få felet åtgärdat. Felanmälan bör alltid ske så snart som möjligt och inom skälig tid efter att felet eller skadan upptäckts. Reklamationsvaror bör inte returneras innan DjurMaxi har kontaktats. Vid felexpedierade varor eller transportskador står DjurMaxi för returfrakten och att en ny korrekt beställning levereras till dig utan extra kostnad. Vid reklamationsärenden kontakta kundtjänst via e-post, kundservice@djurmaxi.se, eller via postadress DjurMaxi, Box 650, 801 27 GÄVLE. Returpaket får ej skickas till paketombud, mot postförskott eller efterkrav.

Outlöst paket

Normalpaket som inte hämtats ut utan returnerats till DjurMaxi.se debiteras en avgift f.n. 253 kronor för att täcka frakt- och administrationskostnader. Outlöst Hempaket eller Företagspaket debiteras en avgift f.n. 447 kronor.
Outlösta Privpak paket returneras 14 dagar efter ankomsten till paketombudet. Outlösta Företagspaket och Hempaket returneras 3 dagar efter ankomst till Schenker terminal.

Falska beställningar

Vi polisanmäler alla bedrägeriförsök eller falska beställningar.

Fel/Prisändringar/Slutförsäljning

Vi reserverar oss för slutförsäljning, skrivfel, lagerhållning hos våra leverantörer samt eventuella prisändringar.

Produkter och sortiment

Alla varor som säljs hos DjurMaxi.se kan användas i Sverige. Färg på vissa produkter kan inte väljas om de har ”mixade färger”. Dessa kommer osorterade från tillverkaren, och vi har inte lagersaldo över vilka färger som finns i vårt lager. Du kan se om någon vara är i mixade färger på fliken "produktfakta".

Förbehåll

Bonus-, rabatt- eller erbjudandekoder från olika utskick får ej kombineras. Vi förbehåller oss rätten att justera din beställning om villkoren för rabatt- eller bonusprodukter ej har följts. Om en bonuspremie är slut, reserverar vi oss rätten att skicka en ersättningspremie till liknande värde. Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel, utgående artiklar samt slutförsäljning. Av trycktekniska skäl kan det vara svårt att återge exakta färgnyanser på tex foto planscher, textilier och möbler.

Personuppgiftspolicy

Kundens integritet är viktigt och DjurMaxi följer den svenska personuppgiftslagen, PuL. Personuppgifter som lämnas lagras i vårt affärsdatasystem och behandlas med respekt för kundens integritet. Enligt PuL måste vi be dig samtycka till att vi behandlar och sparar dina personuppgifter. Genom köp hos DjurMaxi.se bekräftar du detta samtycke.

När du handlar hos DjurMaxi uppger du personuppgifter som namn, adress, personnummer, e-postadress och telefonnummer. I samband med att du genomför en beställning hos DjurMaxi godkänner du att Trionet Postorder lagrar och använder dina uppgifter i verksamheten. Kunduppgifterna används för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig och administrera dina inköp, samt i marknadsföringssyfte. Alla personuppgifter du lämnar till oss, eller som vi får del av när du genomför ett köp, behandlas av Trionet Postorder, DjurMaxi eller våra samarbetspartners. Du har enligt PuL rätt att få ut information om vilka uppgifter vi har registrerat om dig. Om du vill få dina personuppgifter raderade eller om någonting är felaktigt, ofullständigt eller irrelevant, samt om du inte vill att dina uppgifter ska användas för marknadsföring, kan du begära att informationen skall ändras eller raderas.

Tvister och lagval

Tvist enligt dessa villkor skall avgöras enligt svensk lag. Våra köpvillkor är komplement till DAL - Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Vid eventuella tvister är vår målsättning alltid att komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid Konsumentverkets rekommendationer och Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Support och kundservice

Inget köp är avslutat förrän du som kund är helt nöjd. När du handlar hos DjurMaxi kan du alltid känna dig trygg. Vår kundtjänst besvarar alla frågor via e-post så fort som möjligt, normalt inom 1-2 vardagar.

Företagsinformation - DJURMAXI

Företagets juridiska namn: Trionet Postorder

Postadress: DjurMaxi, Box 650, 80127 Gävle

Organisationsnummer: 969721-9765

Momsnummer: SE969721976501

Företaget innehar F-skattesedel


Kundtjänst: kundservice@djurmaxi.se

Fortsätt
Julklappar och Julsaker